Poznaj coaching, poznaj siebie
FacebookEmailRSS

Narzędzia coachingowe – jak znaleźć motywację i siłę do działania!

Czemu służy to narzędzie?

Narzędzie to może Ci pomóc w odnalezieniu motywacji i siły do działania, co pozwala szybciej docierać do wyznaczonych przez siebie celów.

Dla kogo jest przeznaczone?

Dla wszystkich tych, którzy postawili sobie jakiś cel, ale zmagają się różnymi przeciwnościami, wewnętrznymi obawami i blokadami, którym brakuje wewnętrznej energii do działania i potrzebują znaleźć w sobie motywację, aby iść naprzód.

Ile czasu potrzebujesz?

Będzie to ok. 10 do 30 minut, ale możesz poświecić na to narzędzie tyle czasu, ile tylko Ci potrzeba. Zajdź miejsce, w którym czujesz się dobrze i wiesz, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Wyłącz lub wycisz telefon komórkowy – to będzie czas tylko dla Ciebie, czas wglądu w siebie.

Co potrzebujesz?

Czystą kartę papieru, coś do pisania, miejsce, w którym możesz się skupić, opcjonalnie minutnik (można skorzystać z minutnika internetowego: http://e.ggtimer.com/5minutes).

Zaczynajmy!

Weź kartkę papieru i podziel ją na 3 sekcje: nagłówek oraz dwie kolumny  (możesz też wydrukować gotowy arkusz: tutaj):

NarzedziaMotywacja1

Zegnij ją na pół wzdłuż linii podziału kolumny. Napisz na szczycie kolumny swój cel – sam nagłówek pozostaw na razie wolny. Teraz daj sobie chwilę i uruchom wyobraźnię. Postaraj się wyobrazić sobie siebie, kiedy osiągasz ten cel. Zwróć uwagę na to jak wyglądasz – jak jesteś ubrany, jaki kolor ma Twoje ubranie, buty; gdzie się znajdujesz? Kto jest z Tobą, jak wygląda Twoje otoczenie? W jakich jest kolorach, jakie czujesz zapachy, jaka jest temperatura? Daj sobie czas, żeby wyobrazić sobie to bardzo wyraźnie – możesz w tym celu zamknąć oczy i pozwolić sobie na kilkuminutową wizualizację.

Zwróć też uwagę na swoją twarz – jaki masz wyraz, co widzisz w swoich oczach? Co czujesz? Które uczucie jest dla Ciebie najważniejsze? Poczuj to mocno. Jeszcze mocniej. Daj sobie chwilę, aby poczuć to jeszcze mocniej.

Jak to jest – osiągnąć swój cel?

Tick

Zamknij teraz oczy i przez ok. 5 minut zobacz i poczuj jak najwięcej z tej sytuacji. Abyś mógł skupić się na tym w pełni możesz skorzystać z minutnika, żeby wiedzieć kiedy minie przynajmniej 5 minut.

Będąc cały czas myślami i duchem w  tej sytuacji zadaj sobie następujące pytania, zapisując odpowiedzi na kartce papieru (daj sobie dłuższą chwilę na odpowiedź na każde z pytań):

Co jest dla Ciebie ważne w momencie, gdy osiągasz swój cel?

Co zyskujesz osiągając ten cel?

Co jeszcze zyskujesz?

Co jeszcze?

Co zmienia się w Twoim życiu dzięki osiągnięciu tego celu?

Czemu powiedziałeś/powiedziałaś TAK, aby osiągnąć ten cel?

Czemu powiedziałeś/powiedziałaś NIE, aby osiągnąć ten cel?

Jak się czujesz, gdy już osiągnąłeś/osiągnęłaś swój cel?

Kto pomógł Ci w realizacji tego celu?

Co zmienia się w Twoim życiu, gdy osiągasz swój cel?

Co zyskujesz, gdy zrealizujesz swój cel?

Co stracisz, gdy zrealizujesz swój cel?

Co zyskujesz, gdy nie zrealizujesz swojego celu?

Co stracisz, gdy nie zrealizujesz swojego celu?

Teraz odwróć kartę na drugą zagiętą stronę. Podziel ją jeszcze na 5 części.

 NarzedziaMotywacja2

W pierwszej części napisz „Jakie cechy mojej osoby pomogą mi w zrealizowaniu tego celu?” i napisz co najmniej 4 odpowiedzi (możesz pisać hasłami).

W drugiej napisz „Co już posiadam, co pomoże mi zrealizować mój cel?” i napisz co najmniej 4 odpowiedzi.

W trzeciej napisz „Co mnie blokuje lub jakie są potencjalne przeszkody w realizacji mojego celu” i napisz co najmniej 4 odpowiedzi.

W czwartej napisz „Jak sobie z nimi poradzę?” i do każdego z punktów z poprzedniej sekcji napisz dwa pomysły.

W piątej części napisz „Mój plan na osiągnięcie [tutaj napisz jaki jest Twój cel]” -  i napisz w punktach co będziesz robić po kolei, aby dojść do celu. Przy każdym z punktów napisz dokładną datę „małego kroku”. Pamiętaj, że każdy z etapów powinien być w Twojej ocenie jak najbardziej realny. Przy każdym z punktów możesz także napisać dodatkowe informacje odnośnie potencjalnych przeszkód i sposobów radzenia sobie z nimi i osób, które mogą Ci pomoc w realizacji celu. Koniecznie określ także jaką podarujesz sobie nagrodę za realizację poszczególnych celów z „małych kroków” i celu głównego – może to być coś nawet bardzo drobnego, sprawienie sobie jakiejś drobnej przyjemności.

Świetnie, masz już realny i dokładny plan działania!

W tej chwili odpowiedz sobie głośno na jeszcze trzy pytania:

Czego jeszcze mi potrzeba, aby zrealizować mój cel?

Kogo mogę poinformować o swoich dążeniach i kto może mnie dopingować w moich działaniach?

Co jeszcze może stanąć mi na przeszkodzie i jak sobie z tym poradzę?

Teraz rozłóż kartkę z powrotem. Przeczytaj ją dokładnie od samego początku.

Uśmiechasz się, prawda? Poświęć teraz jeszcze kilka minut na przemyślenie tego wszystkiego i ponowne wyobrażenie sobie siebie, gdy osiągasz swój cel.

Jak się teraz czujesz?

Sukces Life Coachingu

Na koniec wykorzystaj miejsce zostawione na samej górze kartki. Wykorzystaj je na własną deklarację realizacji celu, w której napiszesz co zrealizujesz, dokładnie w jakim terminie to zrobisz i co dzięki temu zyskasz.

Możesz posłużyć się sentencją:

Do dnia _______ zrobię/osiągnę ________ i dzięki temu _______ oraz będę się czuć ______. Chcę tego i do tego dążę, ponieważ __________. Osiągnę swój cel!

Wspaniale! Mam nadzieję, że czujesz teraz energię do działania, a Twój cel stał się jaśniejszy niż do tej pory!

Została Ci jeszcze jedna, bardzo ważna rzecz: umieść kartkę w widocznym dla siebie miejscu i codziennie znajdź chociaż minutę, żeby się jej przyjrzeć – a w szczególności – najlepiej na głos – przeczytać swoją deklarację realizacji celu. To będzie Twoje wsparcia i Twoja opoka, studnia z której będziesz mógł czerpać motywację!

Możesz korzystać z tego narzędzie wiele razy – nawet przy realizacji tego samego celu. Powodzenia, cała motywacja tkwi w Tobie! Trzymam kciuki!

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>