Poznaj coaching, poznaj siebie
FacebookEmailRSS

Wiele twarzy coachingu, czyli jaką przyjąć definicję?

Coaching

Zgodnie z definicją International Coaching Federation „coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału (Kodeks Etyczny ICF, http://icf.org.pl/pl98,kodeks-etyczny-icf.html).

Zerknijmy też na definicję kolejnej znaczącej organizacji, jaką jest International Coaching Community: „coaching jest procesem, którego głównym celem jest wzmocnienie Klienta oraz wspieranie Go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany (w oparciu o własne odkrycia, wnioski i zasoby)”  (http://www.iccpoland.pl/pl/centrum_prasowe/definicja_coachingu).

Zgodnie z modelem CoachWise™ W coachingu chodzi o wspomaganie ludzi w zdobywaniu tego, czego pragną bez robienia tego za nich lub mówienia im co mają robić” (Coaching Center, http://www.thecoaches.pl). A to dopiero początek, bo ile organizacji związanych z coachingiem, ile osób zajmujący się tą profesją, ilu klientów - tyle definicji coachingu.

Czy oznacza to, że wiedza nt. coachingu wymaga usystematyzowania? Niekoniecznie, jest to raczej oznaka, że pod tym pojęciem kryje się bardzo wiele – coaching może  mieć wiele twarzy i postaci. Jest to zarazem piękne i problematyczne. Piękne, bo coaching jest trochę jak sztuka - tworzony za każdym procesem coachingowym od nowa, na miarę, pod klienta i jego potrzeby. A problematyczne – bo trudno jest słowami określić czym jest i odpowiednio przedstawić go światu.

chmura def coachingu - KopiaJedno jest pewne, bez względu na definicje pewne wartości w coachingu są niezmienne i zawsze ważne – są nimi klient i jego dobro – rozumiane m.in. jako osiąganie celów, wymiernych efektów, dawanie wsparcia i motywacji. A także powodowanie, że klient czasami wychodzi ze swojej strefy komfortu – zawsze po to, by potem jego życie było jeszcze lepsze. Coaching to także wiara w klienta, przekonanie, że jest pełen zasobów i siły, by podążać w wybranym przez siebie kierunku i docierać do wyznaczonych miejsc. To również proces – toczący się na przestrzeni czasu i będący inwestycją, która procentuje w późniejszym życiu.

A Ty jaką nosisz w sobie definicję coachingu?

One thought on “Wiele twarzy coachingu, czyli jaką przyjąć definicję?

  1. Jestem początkującym coachem , ze stosunkowo niewielką liczbą godzin przepracowanych z klientami , mimo tego posiadam własną definicję coachingu , która powstała już w momencie wyboru studiów podyplomowych na ten kierunek. Moja definicja zrodziła się z filozofii zmiany , popartej praktycznym, osobistym doświadczeniem w tym temacie .
    Zmiana jest elementarnie wpisana w nasze życie , lecz nie zawsze jesteśmy świadomi tego zjawiska .Niezależnie czy tego chcemy , czy nie , zmieniamy się my sami i zmienia się nasze otoczenie , a wszystko odbywa się we wzajemnej interakcji .
    Świadoma zmiana daje nam możliwość kształtowania siebie i modelowania otoczenia , sprawia , że życie zarówno osobiste , jak i zawodowe ( nie wyłączając strategii zarządzania ) staje się satysfakcjonującą , rozwijającą przygodą, a nie pasmem nieprzewidzianych , lepszych lub gorszych zdarzeń .
    Z doświadczenia wiem , że niewielka modyfikacja swojego myślenia i postrzegania oraz działanie w nieschematyczny sposób może być impulsem do ogromnych przemian .
    Świadoma zmiana posiada kilka kluczowych elementów , przede wszystkim wymaga : motywacji , elastyczności i otwartości na nową perspektywę, energii do nauki i konkretnego działania , co prowadzi do osiągnięcia pożądanego efektu ( wcześniej wyznaczonego celu ) .
    Coaching wg mnie to prosty sposób osiągania celów – metoda na świadomą zmianę , której dokonuje klient ( zarówno ten indywidualny jak iinstytucjonalny ) inicjowany przez coacha .
    Coach odkrywa i porządkuje osobiste zasoby klienta , daje impuls do zmiany , pokazuje inną perspektywę obecnego stanu , wspiera w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Cały proces odbywa się w atmosferze wzajemnego zaufania i szacunku , a sprzężona relacja wnosi obopólne korzyści , jest inspiracją i daje możliwości rozwoju zarówno klientowi jak i coachowi .

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>