Poznaj coaching, poznaj siebie
FacebookEmailRSS

Metody ewaluacji w coachingu, czyli jak zmierzyć niemierzalne?

Prawdopodobnie definicji coachingu jest tyle co coachów i klientów razem wziętych. Wynika to z faktu, iż jest to dziedzina niezwykle szeroka i trudna do zdefiniowania w jednoznaczny sposób. Sam fakt możliwego użycia coachingu w niezliczonej ilości sytuacji i niezliczonych obszarach życia sprawia, iż nabiera on innego wymiaru dla każdego z tych obszarów. Więcej o definicji coachingu znajdziesz w artykule: www.portal.o.coachingu.pl/artykuly/czym-tak-naprawde-jest-coaching/

Ale czy coaching jest rzeczywiście czymś nieuchwytnym? Nie do końca – każdy może zdefiniować go bardzo precyzyjnie, ale musi pamiętać, że ta definicja dobra jest właśnie dla niego i dla danej sytuacji. Mimo tej elastyczności, pewne składowe coachingu są stałe bez względu jego zastosowanie. Mowa tutaj o metodach ewaluacji. W każdych okolicznościach metody te są konieczne do przeprowadzenia w pełni skutecznego procesu coachingowego. Wynika to z prostego względu – bardzo często nie zauważamy zmian, które następują stopniowo. Jednym z przykładów jest to jak wyglądamy i jak się zachowujemy – jeśli chcielibyśmy określić w jaki sposób zmieniliśmy się, powiedzmy przez ostatnie 12 miesięcy – będzie nam bardzo trudno to stwierdzić. Ale pytając się o opinię osoby, która nie widziała nas przez rok – może okazać się, że dla niej jesteśmy zupełnie kimś innym – o innej fryzurze, kolorze włosów, innej figurze, a może nawet innym usposobieniu i stylu bycia. Podobnie jest z metodami ewaluacyjnymi w coachingu – pozwalają one dostrzec zmiany, których nie widzimy, bo nastąpiły w sposób naturalny. Do ich określenia potrzebny jest nam zazwyczaj punkt wyjścia – jasne określenie stanu początkowego, który posłuży nam jako materiał porównawczy ze stanem końcowym.

Narzędzie ewaluacji w coachingu są niezwykle istotne, aby zapewnić efektywny proces coachingowy.

Narzędzie ewaluacji w coachingu są niezwykle istotne, aby zapewnić efektywny proces coachingowy.

Można zadać pytanie – ale po co robić takie porównania, czy nie jest najważniejszy sam fakt zmiany (zakładając, że jest pozytywna)? Jest on na pewno bardzo istotny, nie mniej zauważenie różnicy pozwala na rozliczenie się samemu z sobą za okres coachingu. Dzięki temu możemy dostrzec ile wysiłku włożyliśmy w to, aby coś osiągnąć. Możemy także poczuć się bardziej zmotywowani do dalszego działania i poczuć satysfakcję z osiągnięcia celu. W ten sposób możemy się także dowiedzieć, czy działania, które podejmowaliśmy były skuteczne, czy nie. Idąc dalej, bardzo często zdarza się, że mamy wewnętrzne poczucie stagnacji albo nawet porażki, a dzięki ewaluacji możemy poczuć się wygranymi i zadowolonymi z siebie. To nie wszystko – narzędzia ewaluacyjne w coachingu pozwalają także na lepsze przyjrzenie się rzeczywistości i naszemu obecnemu stanowi. Sprzyjają one także precyzyjnemu określeniu celu – w sposób mierzalny (nawet jeśli oparty jest na subiektywnym odczuciu).

Czym są w praktyce narzędzia ewaluacyjne? Są to wszelkie metody, które pozwalają w sposób obiektywny (np. konkretne wskaźniki biznesowe, ilość sprzedanych produktów, ilość nowo poznanych osób, ilość przeczytanych książek, waga) lub subiektywny (np. swoja motywacja w skali 1-10, swoje relacje z bliskimi w skali 1-10, ocena 360st., swoja pewność siebie w skali 1-10) określić stan obecny. Dzięki temu jesteśmy w stanie w sposób konkretny (choć czasami subiektywny) określić w którym miejscu jesteśmy, a dzięki temu zauważyć elementy, których do tej pory nie widzieliśmy. Co za tym idzie możemy lepiej określić do czego dążymy i jak chcemy się czuć/wyglądać/co chcemy osiągnąć jako cel coachingu. Na koniec wiemy wreszcie po czym poznać, że osiągnęliśmy zamierzony rezultat w trakcie procesu coachingowego (bo np. przeczytaliśmy odpowiednią ilość książek, osiągnęliśmy daną wagę, lub mamy poczucie, że nasza pewność siebie wynosi teraz 7 w skali 1-10, a na początku wynosiła 5). Konkretne opisy narzędzi ewaluacyjnych pojawią się w kolejnych artykułach.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>