Poznaj coaching, poznaj siebie
FacebookEmailRSS

Jak wygląda Coaching?

Coaching jest procesem, drogą od definiowania teraźniejszości, poprzez odkrywanie własnych możliwości, wyznaczanie celów i dążenie do ich realizacji. W praktyce coach i klient spotykają się na sesjach coachingowych, trwających zazwyczaj 1 do 1,5h. Spotkań zazwyczaj jest kilka – od 4 do 10 w odstępie od 2 do 4 tygodni – chociaż może być to ustalane indywidualnie wedle potrzeb klienta. To co odróżnia coaching od szkoleń czy instruktaży jest fakt, że trwa on nieustannie podczas sesji, a także między kolejnymi spotkaniami. Czas rozdzielający sesje jest bardzo ważny, gdyż klient ma wtedy możliwość wprowadzać małymi krokami zmian, do których zadeklarował się podczas sesji. Może to być również czas na realizacje pewnych zadań, do których się zobowiązał, i które służą jego rozwojowi. Może to być na przykład wykonywanie ćwiczeń związanych z różnymi umiejętnościami, doświadczanie konkretnych sytuacji, zmiana perspektywy widzenia świata i wiele innych. Takie „rozciągnięcie” procesu w czasie sprawia, że zmiany w życiu klienta zachodzą na stałe i na głębszym poziomie, co może mieć pozytywny wpływ w innych aspektach życia, niż główny cel to zakładał – jest to tak zwana wartość dodana. Ponadto, dzięki temu coaching może być traktowany jako inwestycja procentująca przez całe życie.

gwiazda2

Wszystkie sesje mogą mieć jeden główny cel, bądź też może on ewoluować lub zupełnie zmieniać się w czasie – zależy to od potrzeb klienta. Dobrze, jeśli między kolejnymi procesami coachingowymi (czyli seriami 4 – 12 sesji) jest przynajmniej kilka miesięcy przerwy, aby zmaksymalizować efekty z procesu i uniknąć uzależnienia się klienta od pomocy coacha. Bardzo często coach i klient umawiają się, że klient może w specjalnych sytuacjach kontaktować się z coachem w celu doraźnej konsultacji.

Sesja coachingowa zaczyna się zazwyczaj od pytań coacha na temat obecnego stanu klienta oraz tego co wydarzyło się od ostatniej sesji, chociaż kolejność tych etapów zależy od przyjętego modelu coachingowego. Coach może także poprosić o odczucia klienta odnośnie ewentualnych „prac domowych” albo małych celów, które wyznaczył sobie na czas między sesjami. Następnie klient weryfikuje lub definiuje cel danej sesji i pracuje nad nim z coachem. To klient jest stroną, która bierze pełną odpowiedzialność za własny rozwój i wprowadzanie zadeklarowanych zmian, natomiast coach odpowiedzialny jest za jak najlepszy dla klienta przebieg całego procesu coachingowego i jego ciągłe wspieranie.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>