Poznaj coaching, poznaj siebie
FacebookEmailRSS

Czym tak naprawdę jest coaching?

W ostatnich czasach coraz częściej spotykamy się z pojęciem coachingu. Temat ten znany jest od lat w świecie biznesu, aktualnie zdobywając coraz większą popularność w codziennym życiu. Czym tak naprawdę jest coaching?

Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednym zdaniem, ponieważ jest to temat niezwykle rozległy i odnosi się do wielu dziedzin życia. Z pewnością można stwierdzić, że jest on formą rozwoju osobistego lub grupowego, która rządzi się pewnymi regułami. Mają one zapewnić swoistą formę współpracy, a przez to skuteczność i efekty, których uzyskanie byłoby trudne lub niemożliwe innymi sposobami. Jedną z naczelnych zasad coachingu jest ta, która mówi, że wszystkie potrzebne do osiągnięcia celu zasoby rozumiane jako wiedza, umiejętności lub potencjał do ich nabycia tkwią już w osobie, która rozpoczyna pracę tą metodą.

Pomocna w zrozumieniu idei coachingu może być ta animacja:

Z powyższej zasady wynika kolejna bardzo ważna cecha coachingu – nie jest to doradztwo, ani nie są to konsultacje. Innymi słowy coach nie jest osobą, która daje jakiekolwiek rady lub gotowe rozwiązania problemów klienta, nawet jeśli wydają się mu oczywiste. Wynika to z założenia, że klient osiągnie najlepsze efekty, gdy sam znajdzie swoją drogę prowadzącą do celu – będzie to droga wynikająca z jego wartości, która wywodzi się z niego samego, a nie z coacha. Mimo tego klient nie jest sam w tej drodze. Rolą coacha jest jego ciągłe wspieranie, motywowanie i naprowadzanie go na znajdowanie rozwiązań. Coach wzmacnia mocne strony klienta i pozwala mu na zauważanie tych słabych, aby mógł sam podjąć świadomą decyzję co z nimi zrobić. Służą temu liczne narzędzie coachingowe. Jednym z fundamentalnych narzędzi coacha jest zadawanie pytań, które mają być twórcze dla Klienta,  t.j. dawać mu wgląd w niego samego i pozwalać na określenie czego chce oraz czego potrzebuje, żeby to osiągnąć.  Aby pytania były trafne coach powinien wykazać się dużą empatią, wyczuciem, dogłębnym wsłuchiwaniem się w Klienta oraz swoistą intuicją. Oprócz pytań istnieje cały szereg ciekawych narzędzi, z których wiele będzie przedstawionych w dziale Narzędzia Coachingowe.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>